Vissza

Aktualitások

Folyamatosan dolgozunk azon, hogy minél több rászoruló afrikai gyermeken és családon tudjunk segíteni, s segítségünk minél hatékonyabb, szektorokon átívelő és fenntartható legyen. Helyszíni projektjeink mellett hazánkban is számos előadást és programot szervezünk azért, hogy mindenki megismerhesse Afrika kulturális és természeti értékeit. Igyekszünk minél nagyobb közönséghez eljutni, bemutatni az Afrikáért Alapítvány munkásságát, s minél több támogatót nyerni meg ügyünk érdekében. Eseményeinkről, híreinkről aktualitásainkat böngészve tájékozódhat.

SZEGÉNYSÉG FELÜL-ÉS ALULNÉZETBŐL

2012. október 17.

Jelenleg a Föld népességének közel fele (48%) él szegénységben – ami azt jelenti, hogy naponta kevesebb, mint 2 dollárt tudnak létfenntartásra fordítani. A szegénység kiugróan magas például Kongóban (80%). Ma több mint 150 millió gyerek él szélsőséges szegénységben. Ez azt jelenti, hogy nem jut tiszta ivóvízhez, nem jár iskolába, és/vagy krónikusan alultáplált, miközben a fejlett országok közel 1 milliárd polgára birtokolja a világ összjövedelmének 60%-át. A megdöbbentő számokból arra következtethetünk, hogy nagy a baj.

A hírhez tartozó képek

Bolygónkon a második világháború óta a szegénység nem csökken világviszonylatban, inkább nő. Jelenleg a világnépesség közel fele (48%) él szegénységben – ami azt jelenti, hogy naponta kevesebb, mint 2 dollárt tudnak létfenntartásra fordítani. A szegénység kiugróan magas például Kongóban (80%), Indiában (76%), Ugandában és Pakisztánban (65%). ( Forrás: UNICEF). Ma több mint 150 millió gyerek él szélsőséges szegénységben. Ez azt jelenti, hogy nem jut tiszta ivóvízhez, nem jár iskolába, és/vagy krónikusan alultáplált. Eközben a fejlett országok közel 1 milliárd polgára birtokolja a világ összjövedelmének 60%-át. A megdöbbentő számokból arra következtethetünk, hogy nagy a baj, hiszen a nemzeti és nemzetközi politikai összefogás ellenére is kudarcot kudarcra halmozunk a szegénység ellen vívott küzdelemben. Mi sem bizonyítja jobban ezt, mint az ENSZ által 2000-ben megálmodott messianisztikus terv a Millenniumi Fejlesztési Célokról, miszerint 2015-re a világon a szegénység a felére csökkenhet. Ám a szép álom mámorából kezdünk felébredni, és felismerni, hogy ez nem megvalósítható ilyen rövidtávon, éspedig ilyen gyenge politikai akarattal, bármennyire szép is a törekvés. 2008-ban majdnem a duplájára emelték az EFA 10-et (Európai Fejlesztési Alap), amely a világszegénység csökkentésére és a fejlesztésre szánt eszköz; és az AKCS (Afrika, Karib- és Csendes óceáni térség) szegényebb országai számára nyújt támogatást, de ennek kézzelfogható hatása még nem érezhető. A szintén 2008-ban kirobbanó globális gazdasági válság még inkább hátráltatta e célok terén az előrejutást. De nem ez a fő ok, hiszen a válság előtt sem volt jobb a helyzet. Lehet, hogy valami rendellenesen működik a jó szándék és törekvések ellenére? Mi lehet a probléma hátterében? Mi vajon a gyökere?

Tudatlanság vagy fogalomzavar?

Október 17-ét az ENSZ szegénység elleni küzdelem világnapjává nyilvánította. Ezen a napon világszerte sokan foglalkoznak e témával. Politikusok, közgazdászok, tudósok, aktivisták esetleg tudnak, de talán maguk a szegény emberek hallanak legkevésbé erről a napról.

Sokszor a szegénység és a nyomor kifejezéseket összetévesztjük, avagy a jólétet és a boldogságot. Ki határozza meg, hogy a másik ember szegény-e? Mi alapján mérhető egyáltalán a szegénység? Gyakran, aki nyomorban él, az maga sem tud róla, mivel idővel megszokja azon körülményeket. Ezt is nevezhetjük a tudatlanság állapotának. Ugyanakkor egy gazdagabb azt gondolhatja, hogy jólétben él, hiszen évente cserélheti az autóját, félévente a mobil telefonját, stb. Saját szemszögéből ezt jólétnek érzékeli. Ez a fogyasztói társadalom, ahol az emberek követik a divatot, valamint a média és a reklámok által támasztott kielégíthetetlen igényeket. De lehetséges, hogy ez csak a jólét ámítása?
Ezzel szemben, aki napi 2 dollárnál kevesebből él, azt szegénynek nyilvánítjuk, éppen azért, mert nem tudja megszerezni az említett fogyasztói javakat. Feltehetjük a kérdést egy pigmeusnak vagy más bennszülöttnek, hogy mire elegendő neki napi 2 dollár? Bizonyára sok mindenre, mert saját szorgalmával előteremti, ami hiányzik. Emellett a boldogsága és a nyugalma is biztosított. Vajon nem az inkább a jóléti társadalom, ahol elégedettség található?
Ilyen alapon a szegénység kifejezés relatív fogalom, hiszen a fejlett országokban az a szegény, akinek nincs számítógépe, vagy a gyerek, akinek az asztalán nincs szalámi.
Tehát a globális létminimum, ami a szegénység szimbóluma a statisztika nyelvén (napi 2 dollárnál alacsonyabb létfenntartásra fordítható összeg), nem más, mint a mesterséges „szegénység” egyik alapja. Erről még szót ejtünk később. Ez alapján tehát szemléletváltásra van szükség a szegénység fogalmával kapcsolatban.

Külső beavatkozás - mesterséges szegénység

A világ nagy hatalmai beavatkoznak a lokális és globális szegénység felszámolásának küzdelmébe. Ez a gesztus felbecsülhetetlen és értékelendő, sőt mindnyájunk feladata is, de nem akárhogyan és akármilyen indítékokkal.
Tekintsünk most vissza a múlt századra! Ha a gyarmatosítás célja csak az volt, hogy gazdagítsa a gyarmatosító országokat, akkor a fejlesztésre szánt pénzek nem a gyarmat ország érdekeit fogják szolgálni. Így például a gyarmatosítók jellemzően elsősorban azokat az úthálózatokat fejlesztették, amelyeken keresztül a nyersanyagokat külföldre lehetett szállítani. Ma is hasonlóképen történik. A modern gyarmatosítás alatt; avagy a szegénység csökkentéséhez nyújtott támogatásoknál. A fent említett EFA 9. allokációjánál tapasztalható, hogy a támogatások 43%-át inkább az állami és szociális intézmények fejlesztésére szánta az EU Afrikában, míg a mezőgazdagságra valamint a termelésre csak 10% jutott. Pedig nem vitatható tény, hogy egy nemzet felemelkedésnek és a szegénység felszámolásnak a mezőgazdaság a motorja. Arról nem is beszélve, hogy a kitermelt nyersanyagokat nem a helyszínen, hanem külföldön alakítják át, dolgozzák fel. Ebből szintén nem a helyi lakosság profitál.
Minden népnek és társadalomnak van egy fejlődési folyamata, melyben párhuzamosan fejlődik a környezet, a hagyomány, a kultúra és a helyi gazdaság. A fejlődő országokban kívülről beavatkoztak ebbe a folyamatba, külső kényszerként, a gyarmatosítók igényeinek megfelelve. Afrikában sok országban utoljára akkor beszélhettünk fejlődésről, mialatt folyt a gyarmatosítás. Azt követően a helyzet még rosszabb lett, hiszen az országok polgárai nem voltak olyan helyzetben, hogy az addig elért fejlődést követni tudják. A gyarmatosítás megszűntével magasabb volt az iskolázatlanság. A külföldről való beavatkozás az oka a mai globális szegénységnek. A volt gyarmat országok függővé váltak a segélyezéstől.

Egy másik megkerülhetetlen jelenség a globalizáció, mely a piacok, kultúrák, és gazdagsági folyamatok egységesülése. Ugyanazt a terméket (pl. mobiltelefont, karórát) kell árusítaniuk a európaiaknak és a kínaiaknak, de a szegény pigmeusnak is. Senki nem kérdezte meg tőle, hogy igényli-e? Persze itt jön ismét a „napi 2 dollárnál kevesebb” összeg, amelyből nem lehet megvásárolni a multi cégek által kínált termeket.
Tehát a helytelen külső beavatkozás az a szegénység ellen vívott harc egyik legveszélyesebb eleme.

Paradigmaváltás, lokális - és globális szolidaritás

Mit lehet célul kitűzni tehát ezek után? Mit kezdjünk a szegénységgel? Kinek a felelőssége, hogy felszámolja?
Ma a problémák már akarva-akaratlanul globálissá váltak. A veszély mindenkire leselkedik: klímaváltozás, élelmiszerválság fenyegeti a föld lakosságát, stb. A megoldás viszont elsősorban a paradigmaváltáson múlik. Olyan szemléletváltozás, mely képes értelmezni a szegénység összes ok-okozatát. Őszinte és egyenes beszéd a témáról, nem pedig üres politikai diskurzusok. Emellett tudatosan növelni kell a segítségnyújtás hatékonyságát. Ennek a kulcsa nem más, mint felismerni a szegénység gyökereit, és azokat megszüntetni, vagy oda összpontosítani az erőfeszítéseket. Napjainkban jellemzőek a bulvár, reklámszerű segélyezési és szegénység-felszámolási akciók, melyek célja egyének, országok vagy éppen egyetlen politikus image-ét növelni, nem pedig a szegények felzárkóztatását szolgálják. Miért van az, hogy egy megrázó természeti katasztrófa után több adomány érkezik az áldozatok számára, mint a békeidőben csendesen éhenhaló gyermekeknek? Ebből arra következtethetünk, hogy ma inkább adományokat adunk a szegényeknek, mint értékeket. Mi lehet az az érték, amely szembe szállhat a szegénységgel? Többek között a megfelelő elméleti - és gyakorlati tudást emelhetjük ki. A megszerzett tudás függetlenséget eredményez. A tudás egy megújuló energiaforrás. Nem csökken, hanem növekszik, ha megfelelően van gondozva. Minden népnek el kell érnie a tudás forradalmát, amikor hatékonyan hasznosítani kezdi azt a különböző területeken. Ez történt Európában a középkorban, a felvilágosodáskor, és az iparosodáskor, amely a mai fejlődés alapja. Ha a szegénység csökkentésére szánt elképesztő mennyiségű pénznek legalább a felét oktatásra fordítanák, bizonyos, hogy mérhetően sokkal előrébb jutnánk, mind számokban, mind minőségben.
Érdemes a segélyezésben is inkább a minőségre, mint a mennyiségre törekedni. Lehetnek olyan állami, illetve civil szervezetek, melyek inkább a statisztikailag is nagy mennyiségű adományozásra törekednek, azonban a veszély fennáll, hogy ez a minőség csökkenését eredményezi.
Végső soron a megoldás mindig személyes, csak az után válik lokálissá, majd globálissá. Személyes, annyiban, hogy a szemléletváltás mindenki esetében szükséges. A szegénység elsősorban látás- és gondolkodásmód, és nem mindig mérhető materiálisan, avagy számokban. A tudatosság, a javak és környezetünk adta lehetőségekhez való hozzáállás, az egymás iránti való felelősségtudat hiányosságait jelenti. A XXI. századi ember rohanó hétköznapjaiban nincs ideje gondolkodni, felbecsülni a helyzetét, miközben esetleg a vesztébe rohan. Így sokan azt tartják szegénységnek, illetve jólétnek, ami tulajdonképpen nem is az; és ennek következményeképen megjelenik az elégedetlenség is. Miközben az egyén orientációja saját maga körül forog, egyre inkább csökken a mások iránti szolidaritása.
A szegénység megfékezésére nem elegendő tehát az akarat, sem a politikai szándék, hanem a segélyezés terén is nélkülözhetetlen a szemléletváltás és a tiszta indítékok. Nem kell szüntelenül megideologizálni, sem átpolitizálni a szegénység kérdését, az ellene való küzdelemben konkrét és hathatós cselekedetek legyenek jellemzőek hazai és globális szinten egyaránt.

France Mutombo
Gyakorló nemzetközi fejlesztési és Afrika-szakértő